Lensfiltre.

Camera Lens Filters Forklart.

Objektivfiltre er transparente eller gjennomsiktige glass- eller gelatinelementer som festes pa forsiden av en linse. De beskytter kameraobjektivet, endrer egenskapene til lys som gar gjennom linsen, eller legger til spesialeffekter og farger pa et bilde. De kommer i to typer – skrue inn filtre og innsparingsfiltre.

Skrue inn filtre.

Skruefiltrene passer direkte pa linsen, i tradene pa kanten av linsen. Hvert skruefilter er en bestemt bredde, sa jo flere linser (av forskjellige bredder) har du flere filtre du trenger. Skrue-filtre er ideelle, og gjor polarisatorer og UV-filtre enkelt a bytte inn og ut.

Slot-in Filtre.

For innsparingsfiltre er en filterholder plassert pa linsens adapterring og filtre slippes inn i holderen. Holderen har vanligvis utskiftbare ringer slik at holderen kan passe pa et bredt utvalg av linser. Holderen har vanligvis tre eller fire spor, slik at du kan sette mer enn ett filter i holderen. Fordelen med innspillingsfilteret er at du kan legge til eller trekke filtre relativt raskt, og storre filtre kan fungere pa kortere, mindre linser.

Filterfaktor.

Filtre endrer lysets dynamikk inn i objektivet og krever vanligvis at du endrer eksponeringen for a kompensere for dette. Dette kalles filterfaktoren, og hvert filter har en bestemt filterfaktor, sa les videre pa disse for a l re hvordan du bruker dem.

Ultraviolette filtre er gjennomsiktige filtre som blokkerer ultraviolett lys, for a redusere fargen som er merkbart tydelig i noen dagslysfotografering. UV-filtre pavirker ikke flertallet av synlig lys, sa de er en perfekt form for objektivbeskyttelse, og de vil ikke endre eksponeringen din. Det er noen «sterke» UV-filtre som er mer effektive for a kutte atmosf risk dis og redusere den beryktede lilla frynsningen som noen ganger viser seg i digitalfotografering. Lilla fringing er et lilla spokelse som du ser pa kantene av et emne nar det er litt ute av fokus.

Polariserende filter.

Et polariserende filter kan brukes til a morkere altfor lett himmel, da det oker kontrasten mellom skyene og himmelen. Som UV-filteret reduserer Polarizer atmosf risk dis, men reduserer ogsa reflektert sollys. Den mest typiske funksjonen til en Polarizer er a fjerne refleksjoner fra vann og glass. Nar vinklet (eller spunnet) ordentlig, eliminerer Polarizer refleksjonen nar den skyves gjennom et glassvindu eller i vann; et praktisk triks for a v re sikker! Det finnes to typer polarisatorer: line r og sirkul r. Begge typer polarisatorer har en tilsvarende effekt, bortsett fra at den sirkul re polarisatoren eliminerer uonsket reflektert lys ved hjelp av en kvartbolgeplate. Det resulterende bildet er fri for reflektert lys, og gjennomsiktige gjenstander som glass er fri for refleksjoner.

Fargebalanseringsfilter.

Som du vet er det synlig lys bestaende av et flerfargespektrum. Men i fotografering ma du ta et valg for a ta bilder med kameraets hvitbalanse for a ta opp hvitt, blatt lys av dagslys eller sette inn rod-oransje wolfram (glodelampe) … med noen variasjoner (dvs. natrium-damp eller fluorescerende). Dette er hva hvitbalansen brukes til a kontrollere, og du bruker et fargebalanseringsfilter for a pavirke en endring i lyskildene dine. Du kan imidlertid bruke et fargebalanseringsfilter for a kompensere for de forskjellige forskjellene i fotografert lysfarge (f.eks. Dagslys er kjoligere og vises bla, mens wolfram er varmere og vises rodaktig oransje). 85B (oppvarming / oransje filter) og 80A (nedkjoling / blatt filter) er de to standardfiltrene for a kompensere for fargebalanse. Med 85B kan du skyte i dagslyset nar hvitbalansen / fargetemperaturen er satt til wolfram. Uten 85B-filteret vil bildet ditt ha en bla fargegods til den. Med 80A kan du skyte under wolframlys nar fargetemperaturen / hvitbalansen er innstilt for dagslys. Uten 80A blir bildet ditt unormalt varmt / rodaktig oransje. Disse filtrene har ikke blitt brukt nylig fordi denne typen fargetemperaturkorreksjon lett kan oppnas med bildebehandlingsprogramvare. Noen fotografer bruker dem til ulike kunstneriske effekter.

Neutral Density Filter.

Ved a feste et noytralt tetthetsfilter (ND) til linsen din, reduseres lysstyrken jevnt inn i objektivet. ND-filteret er nyttig nar kontrasten mellom hoydepunktene og skyggene er for stor til a fa en kvalitetseksponering. ND-filteret kan ogsa aktivere storre bevegelsesskarphet og bildedetaljer ved a tillate at en stor blenderapning og / eller en langsom lukkerhastighet brukes. En variant pa ND-filteret er den oppgraderte ND, der det er en gradient som pavirker reduksjonen av lys i et oppgradert, noytralt niva fra 100% til 0% over filterets lengde. Graduated ND anbefales for a skape landskap og seascapes, fordi du kan redusere himmelens lysstyrke (for bedre kontrast), men fortsatt opprettholde en pavirkning av land eller vann.

Soft Focus Filter.

Myke fokusfiltre, gjor akkurat det, de reduserer skarpheten i et bilde, men bare i en grad som er knapt merkbar. De er nyttige i a skyte n rbilder av folks ansikter. Ved hjelp av en liten diffusjon; Ufullkomne hudforhold erstattes av silkemykt hud. Husk at du kan bruke mykfokusfiltre mens du fotograferer landskap eller monumenter ogsa.

Filtre for B & W Photography.

Det finnes spesifikke filtre for B & W fotografering som ligner lignende farger og morkere motsatte farger, og forbedrer dermed det monokromatiske utseendet. Det finnes rode, oransje, gule, gronne og bla filtre for bruk i B & W fotografering.

Rode filtre er en favoritt blant landskapsfotografer og brukes ofte til a legge til drama. I naturfotografering vil et rodt filter oke kontrasten mellom rode blomster og gronne lovverk. Et rodt filter vil fordyre en bla himmel og fa hvite skyer sprette ut. Det kan ogsa redusere effektene av dis og take. I enkelte tilfeller, avhengig av dens styrke, kan et rodt filter til og med sla himmelen svart.

Oransjefiltre oker kontrasten mellom toner i teksturer som flis eller murstein, noe som gjor det til et godt valg for generell bruk og urbane eller abstrakte fotografering. Det bidrar ogsa til a redusere dis og take, men det er effekter pa himmelen og skyer er subtilere enn det rode filteret.

Gult filtre er enda subtilere enn oransje filtre, noe som gjor det til et «klassisk» valg for nybegynnere, bare begynt a utforske med filtre med svart og hvitt fotografi. Det bidrar til a morke skyene litt, og det skiller ogsa lysegront lovverk fra de morkere nyanser av gront.

Gronne filtre lyser morkegronne lovverk og oker lysegront lovverk. De har en mer spesifikk bruk og er ikke like vanlig som de andre filtre, men gronne filtre er ekstremt nyttige for naturfotografen. Gronne filtre kan lysere himmelen, sa landskapsfotografer bor ta dette i betraktning nar de bruker det.

Blafiltre er ikke sa vanlig brukt i svart / hvitt fotografering fordi de lyser himmelen og morker hoydepunkter eller farger som ses som lys. Blafiltre kan trekke oppmerksomhet mot take og take, noe som kan forbedre stemningen til bildet om nodvendig. Det er en god ide a eksperimentere med dette filteret ved hjelp av B & W-innstillingen, i motsetning til a skyte i farge og konvertere bildet til B & W i en bildeprosessor.

Siden et filter absorberer lys, krever det en okning i eksponeringen. Filtermakere vil vanligvis foresla en mengde eksponeringskompensasjon i form av en «filterfaktor». En filterfaktor pa 2X betyr at du skal multiplisere eksponeringen med 2. En filterfaktor pa 4X betyr at du skal multiplisere eksponeringen med 4, og sa videre. Hvis filterfaktoren er 2X og 4X, legg til 1 f / stopp og 2 f / stopp for eksponering henholdsvis. Et annet alternativ er a dele ISO med filterfaktoren. Hvis filterfaktoren er 2X og din ISO er 200, er din nye ISO 100.

Konklusjon.

Fotografiske filtre brukes til a oppna bildeforbedringseffekter som kan endre tone og stemning pa bildene dine. Filtre injiserer sma, men merkbare endringer i bildet ditt. Du kan oppna mange av de samme effektene ved omfattende tweaking i Photoshop (eller en annen programvare for programvarehandtering), men nar du bruker et filter, kan du umiddelbart se forskjellen pa bildet ditt i sokeren. Effektene av filtre er mer uttalt nar de arbeider i B & W, da monokromatisk tonal skala reagerer mye annerledes, og ogsa med storre dramatisk pavirkning. Som med alle nye fotografiske tilbehor, er praksis og eksperimenter nokkelen til a utvide bruken av din kreative palett.

L r hvordan du bruker kameraet ditt.

(DET ER F UN OG EASY WAY!)

L r a ta kontroll over kameraet ditt, og fa skape + trygg pa fotografiet. Pa bare tre timer.

Dette er vart mest anbefalte l ringsprogram for folk som onsker a ta fotografering til neste niva!