Jack and Jill Fights Etikett av `Black Elite`

Og selv om hun sier at hun mener at organisasjonen aldri forsettlig forsokte a ekskludere andre, sa Jefferson at hun forstar hvorfor denne oppfatningen eksisterer. « Disse var dine svarte fagfolk. . . og vart fokus var sa strengt sosialt, `sa Jefferson, kona til en pensjonert Chicago physican som reiste familien i Park Manor og senere Hyde Park. « For de fleste medlemmer tror jeg ikke det var eksklusivt. Men det var folk som skulle v re snobbish uansett, om det var Jack og Jill eller ikke

Ved midten av 1950-tallet hadde Jack og Jill i Chicago utvidet til a omfatte om lag 40 eller 50 modre som sorget for at barna skulle nyte arrangementer som symfoni og ballett som ikke ble deltatt av svarte.

Millicent ReChord, en Jill pa 1950-tallet, sa at hun ikke husker at modrene matte kjempe for a apne lukkede dorer til store kulturelle arrangementer, men hvis de gjorde det, sa hun at barna aldri ville ha kjent.

�Vare foreldre onsket a beskytte oss mot det,� sa ReChord, som fungerte som president for organisasjonen i lopet av 1970-tallet. « Disse var middelklassen folk. De onsket at vi skulle ha fordelene med samfunnet som alle andre. De ville at vi skulle vite at vi var like gode som alle andre

Ikke alle har sa gode minner om Jack og Jill for sivile rettighetsdager.

Mens Jack og Jill-modrene ruset for a utsette barna sine for de finere tingene i livet, sprang de samtidig for a utelukke andre svarte mennesker basert pa hudfarge og sosialstandard, sa Dempsey Travis, en 72-arig historiker som har skrevet atte boker om svarte i Chicago.

« Hvis du er lysskinnet, det var Jack og Jill, « sa Travis.

Mange nav rende og tidligere medlemmer har en annen oppfatning.

ReChord anerkjente at mange av de opprinnelige grunnleggerne var rettferdige, men hun tilskrev det til historiske urettferdigheter som ga lettere svarte mennesker tilgang til et bedre liv enn mange av deres morkere brodre og sostre.

« Jeg tror ikke de modrene ville si eller fole at de diskriminerte andre svarte mennesker, » sa ReChord. « Men jeg vet at det er en folelse fra utsiden som de gjorde.’`

Jonathan Reeves, en 15 ar gammel Jack som bor i Flossmoor, sa at han har en rekke venner av forskjellig etnisk bakgrunn. Men Reeves sa at han liker Jack og Jill fordi « Jeg moter mange nye mennesker, min alder som har lignende interesser.’`

Pa grunn av sin integrerte bakgrunn, sa Reeves at han noen ganger foles.

« ut av kontakt« med unge svarte som bor i stort sett svarte deler av byen. Reeves sa at Jack og Jill hjelper ham a holde kontakten med sitt folk.

« Det (Jack og Jill) gir meg definitivt svart bevissthet, « sa Reeves.

« Oppvokst i et hvitt miljo, trenger du det. «

« Jeg liker Jack og Jill fordi det utsetter deg for mye, » la Natalie McNeal, en 16 ar gammel i det sorlige forstadskapitlet. « Jeg har vokst opp i forstedene hele livet mitt, og pa TV snakker de om hvordan svarte er fattige og alt det. Men svarte mennesker er en blanding. Vi er ikke bare en type. «

McNeal sa at hun mener at det eksklusive bildet av klubben har begynt a odelegge pa grunn av gruppens arbeid med hjemlose lyskilder og synligheten til medlemmer fra alle deler av det svarte samfunnet.

« Til noen pa utsiden kan de tenke, ‘Ah, de prover a v re sparkle (borgerlige) svarte folk, `sa McNeal. « Men jeg tror ikke det er sant i det hele tatt. Jeg tror Jack og Jill bringer mennesker sammen, og svarte trenger enhet pa alle mater