Esel.

Esel er et spesielt morsomt spill a leke for de yngre i partiet eller familien fordi reglene ikke er altfor komplekse, det er sjangre involvert, sa vel som uunngaelig fnittrer, og spillet gar ofte til den personen som er den mest observante og har de raskeste hendene.

Det er ingen vinner i Esel, eller mer noyaktig vinner alle i Esel unntatt en spiller, og malet med spillet er a ikke v re den spilleren. Du vil ikke v re ekkelen.

«Utstyr» trengs:

For a spille Eke, trenger du kortstokken, noen tokens og en skuff (dette er valgfritt). Tjukkene kan v re noe, sa lenge de er enkle a ta tak i. Versjonen av dette spillet som spilles i USA, kalles Skjeer fordi de bruker skjeer som deres tokens, men du kan bruke mynter, pokerspiller eller enda mer spennende for de yngre spillerne, candy canes eller sjokolade.

Du vil ha samme antall tokens som du har spillere, men minus 1. Apen er best spillt med 3-5 spillere, men sa lenge du har et stort nok spillrom hvor alle kan na tokens like, kan du spille med sa mange spillere som du vil. For eksempel, hvis du har 6 spillere, vil du trenge 5 tokens.

Et annet valgfritt utstyr er en tallerken eller skuff som du kan sette i midten av alle spillerne dine og sette tokens pa denne skuffen. Pass pa at alle har en like sjanse til a na tokens, men at brettet ikke er sa n rt at det blir for overbelastet nar spillere nar samtidig for tokens. Det er ogsa sannsynligvis en god ide a bruke noe solid hvis brettet blir slatt over. Dette er den typen spill som blir raucous, sa ulykker kan skje.

Du kan bruke en standard 52 kort dekk eller flere dekk avhengig av antall spillere, men du ma endre det. Men mange spillere du har, ma du multiplisere det nummeret med 5 og deretter legge til 1. Dette vil v re antall kort du trenger. For eksempel hvis du spiller med 6 spillere, trenger du 31 kort, fordi 6 x 5 = 30 + 1 = 31.

Et annet aspekt av kortstokken er at kortene skal ha sa mange ferdige 4 av samme rang som du kan monstre (alle fire konger, alle fire 7-tallet, etc.). I eksemplet ovenfor, ved a bruke et dekk pa 31, bor du ha 7 sett med 4, for totalt 28 kort med 3 igjen.

Nar du har dine spillere, ditt dekk, dine tokens, og en god spillplass og skuff, er du klar til a ga.

Du kan velge en forhandler tilfeldig ved hjelp av hvilken som helst metode du liker. En forsiktig og sann metode er a ha hver spiller plukke et kort og forhandleren er den som har det hoyeste kortet.

Dealeren shuffles deretter kortene og utdeler fem kort til hver spiller, som kan se pa kortene sine. Du kan ogsa gjore dette ved a handtere 5 kort om gangen til spilleren til venstre, og deretter den neste spilleren til venstre og sa videre. Et annet alternativ er a handtere ett kort ut til hver spiller om gangen, a klare med klokken (til venstre) og gjenta til hver spiller har 5 kort. Du har 1 kort igjen. Pass pa at ingen ser pa dette kortet, inkludert forhandleren, og sett kortet til sidevisningen nedover.

Hver spiller kan holde sine kort foran dem, flettet ut, sa bare de kan se dem. Det hjelper a sortere kortene ved a matche de samme nivaene sammen. Eventuelle trear du holder sammen, for eksempel.

For du begynner a spille spillet, ma du kontrollere at alt er satt opp og at alle er klare.

Hvis du er vert for dette spillet, gjor deg klar for at det blir hoyt og boisterost. Nar alle har indikert at de er klare til a begynne, har alle spillerne rytmisk «Pass, to, tre, fire» og gjenta dette uttrykket igjen og igjen.

Alternativt kan du velge en spiller for a synge frasen. Trikset er ikke a ga for fort at spillerne ikke kan holde tritt, men ikke a ga for sakte heller. Nar spillerne sier «Pass», ma hver spiller sende et kort til spilleren pa HOYRE (Merk at dette er mot klokka og motsatt retning hvor de fleste kortspill spilles).

Spillerne fortsetter a synge og besta kort til de fullforer en vinnende hand eller legger merke til at noen andre allerede har gjort det. En vinnende hand vil besta av fire av samme rang, pluss ett ekstra kort.

Hvis du har en vinnende hand, trenger du ikke a kunngjore det pa noen mate annet enn a ta tak i en av tokens. Faktisk er spillet morsommere nar du prover a ta tak i token sa sneaky som mulig, slik at ingen andre merker og fortsetter a spille ved a sende det ene enestaende kortet til hoyre med alle andre.

Nar du merker at noen har tatt et token, kan du ogsa ta et token, selv om du ikke har en vinnende hand. Men hvis du er den forste som tar en token, ma du ha en vinnende hand og ma vise den pa slutten etter at alle tokens er tatt.

Hvis du har tatt et token etter at den forste spilleren har gjort det, kan du ogsa fortsette a synge og sende et kort sammen, slik at de andre spillerne ikke legger merke til. Nar alle tokens er tatt, blir en spiller utelatt. Pa en liste over alle spillernes navn skrives en «D» ved siden av den utrolige spilleren, og en ny hand begynner.

Etter hver hand, far den merkelige spilleren bokstaver fra ordet D-O-N-K-E-Y til henne eller hans navn. Nar en av spillerne har mistet seks hender og stavet ut ordet DONKEY, slutter spillet. Alle kan spise tokens (hvis de er spiselige) og du kan til og med gi en til eselet, sa han eller hun ikke foler seg utelatt.

En variant av denne versjonen av Donkey bruker hele 52 kort dekk for syv spillere eller mindre og to dekk for 8-14 spillere (her haper du at du har et stort bord!). I denne versjonen handterer du syv kort i stedet for fem. I tillegg til a lage tre eller fire i en slags, ma du ogsa lage en runde pa tre eller fire kort i rekkefolge 3-4-5 av en hvilken som helst dress, og tre konger ville v re en «vinnende» hand ( se spillet nedenfor). Du kan ogsa ha to sett med tre eller fire, eller to lop pa tre eller fire i stedet for en av hver.